MVH BJÖRKÅFRIHET

BJÖRKÅFRIHET
FIKTIVT

TEAM: Donna Lee (AD), William Thomas (CW)
Björkåfrihet är en medlemsstyrd organisation som arbetar för att avskaffa nöden och dess orsaker. Arbetet finansieras med hjälp av Björkåfrihets egna secondhand-butiker. Tidigare var Björkåfrihet del av den internationella organisationen Emmaus och hette då Emmaus Björkå. 2018 bröt de sig, till följd av politiska olikheter, fria från Emmaus och har sedan dess gått under namnet Björkåfrihet. Det gamla namnet har dock varit svårt att göra sig av med.
UPPDRAG Björkåfrihet vill en gång för alla bryta sig loss från Emmaus och etablera sin egen identitet.​​​​​​​ Uppdraget är att skapa en kampanj som får kunder att sluta vara förvirrade över vilka Björkåfrihet är i secondhand-branschen.
PROBLEM För de flesta kunder är Björkåfrihet primärt en secondhand-kedja, och den politiska organisationen ligger inte i fokus. Det är därför svårt för kunderna att förstå varför namnbytet skett.​​​​​​​
INSIKT Vi har lätt att bygga relation till sammanhang där vi känner oss delaktiga.​​​​​​​
LÖSNING Mvh Björkåfrihet. Vi gör Björkåfrihets kunder till aktivister. Med hjälp av ett vykort får kunderna själva delta i en aktivistisk aktion.

HJÄLTE ELLER BOV?
På framsidan finner vi en seriestripp som på ett tilltalande sätt förklarar för kunden vad Björkåfrihet är och varför de behövs. Kunden ska här få känna att hen kan bidra till att skapa positiv förändring. En aktivistisk handling behöver inte vara svårare än att handla hos Björkåfrihet.
På baksidan av vykortet uppmuntrar vi till att underteckna en namninsamling. Vykorten samlas sedan in och skickas till regeringskansliet. Då finns PR-möjligheter att ytterligare profilera Björkåfrihet som en aktivistisk organisation och de deltagande som aktivister.
VYKORTSPROTEST
Pressmeddelande som publiceras på dagstidningar i kommuner Björkåfrihet är verksamma.

BUT WAIT, THERE'S MORE!

Back to Top